Skip to content
🇺🇦 Auta ukrainalaisia tekemällä lahjoitus UNICEFin tai Suomen Punaisen Ristin kautta. 🇺🇦

AtoZ 2.0 tulee! (tai 1.2)

En tiedä voiko uudessa työssä aloittaa niin sanotusti rauhallisesti, mutta itseni kohdalla tämä olisi ainakin kaukana totuudesta. Tästä vuodesta on suunniteltu lähtöpistettä AtoZ 2.0:n rakentamiselle ja sitä myöden vuosi on aloitettu hyvin perusasioiden ääreltä. Rakennuspalikat olivat jo valmiina odottamassa kasaamistaan, joten siispä tuumasta toimeen.

Heti ensimmäisellä työviikolla lähdimme suunnittelemaan millainen AtoZ 2.0 on, mitä se edustaa ja millainen sen identiteetti on nyt ja tulevaisuudessa. Koska jo AtoZ 1.0:n ytimessä on vahvasti ollut täysi henkilöstön tasa-arvo, vaikutusmahdollisuudet sekä tiedon läpinäkyvyys, koko AtoZin henkilökunnalle tarjottiin luonnollisesti mahdollisuus osallistua prosessiin. Työtä lähdettiin tekemään palvelumuotoilun keinoin osallistavilla työpajoilla, jotka meille ansiokkaasti fasilitoi Anne-Maj Linna. Koska lopputulos on yhtä kuin AtoZin kulttuuri ja toiminnan ydin, se tulee myös näkymään ulospäin eri kanavissamme. Oikeastaan versio 1.2 ehkä kuvaa lopputulosta tarkemmin, sillä eihän ydintään voi unohtaa, sieltä vain ammennetaan lisää. Versio 1.2 poimii lähinnä rusinoita pullasta, parhaita koettuja käytäntöjä sopeutuen kasvavaan joukkoomme. Esimerkiksi jatkossa tulemme puhumaan AtoZin Tealistä, meidän mielestämme parhaasta versiosta Tealistä, jossa jopa löyhät rakenteet ovat olemassa. Palvelemme edelleen asiakkaitamme korkealla ammattitaidolla räätälöidyn digitaalisen tuote- ja palvelukehityksen parissa A:sta Z:aan, tai suomalaisittain Ö:hön, osaaminen ja ihmiset - asiakkaat ja me - keskiössä. Kiitos kaikille osallistuneille! Vain yhdessä me olemme me.


Toimistolla Iiris ja Mikko ja keskustelevat innostuneina tulevista suunnitelmista


Tässä teaserinä AtoZ 2.0:n parhaita paloja:

”Hyvän ja huonon koodin välissä on elämä”

Maailma on täynnä hyvin - ja valitettavasti myös huonosti kirjoitettua koodia. Parhaimmillaan hyvä koodi auttaa ihmisiä ja jopa pelastaa ihmishenkiä. Huonoimmillaan se on hengenvaarallista. Hyvä ohjelmisto on hyvin kirjoitettu ja testattu ja sen takana on aina ihminen, jolla on elämä myös koodin ulkopuolella. AtoZ mahdollistaa elämän työpaikan ulkopuolella. Kun kone menee kiinni, pitää tekijän saada elää omaa elämäänsä. Hyvinvoiva ihminen kirjoittaa parempaa koodia ja virkeä testaaja löytää mahdolliset ongelmat. Korkea laatu asiakasarvon lähteenä syntyy hyvinvoivasta ihmisestä koodin ja testauksen takana. Laatu pitää nähdä – mutta myös tuntea.

”AtoZ on ihmisen kokoinen – Nyt ja tulevaisuudessa”

Vaikka AtoZ kasvaa ja kehittyy vahvasti kolmen vuoden oppimisiässään, ei se unohda ihmistä keskellä. Me haluamme kasvaa kohti nuoruutta ja aikuisuutta: vastuuntuntoisiksi, rehellisiksi ja suoraselkäisiksi tavallisiksi ihmisiksi. Jättiläistä meistä ei silti tule kasvamaan, ehkä jonkin sortin Super Hessu, joka selviää tilanteesta kuin tilanteesta A:sta Z:aan. Meillä ei ole tulevaisuudessakaan muita parempia johtajia tai pönötystä, vaan ainoastaan erilaisia työtehtäviä. Meillä kaikki rakentavat meistä parasta työpaikkaa, meille itsellemme.