Skip to content
🇺🇦 Auta ukrainalaisia tekemällä lahjoitus UNICEFin tai Suomen Punaisen Ristin kautta. 🇺🇦

Ohjelmistopalveluiden hankinnan vuosikello – kuinka varautua seuraavaan budjettikauteen hankinnoissa?

Ohjelmistohankinnat eivät ole satunnaisia päätöksiä; monessa yrityksessä ne noudattavat tiettyä sykliä, joka kulkee rinnakkain kalenterivuoden kanssa. Syklisyys on johtunut parin vuoden ajan taloudellisesta epävarmasta tilanteesta ja sen mukaisesti tehdyistä budjetoinneista.  

Uusien ratkaisujen ja liiketoimintojen yleiseen kehittämiseen on harva uskaltanut investoida, vaikka strategiset tavoitteet ovat tätä edellyttäneet. Omissa asiakaskeskusteluissa on tunnistettu tilanteita, joissa tiedostetaan kehitystarpeet ja niille pystytään laskemaan selkeäkin takaisinmaksuaika, mutta budjettipäätökset on tehty jossain muualla. 

Tämä on luonut tilanteita, joissa liiketoiminnan tavoitteita on pitänyt siirtää pidemmälle ja jopa julkituotua strategiaa on pitänyt päivittää. 

Kuitenkin kilpailussa pärjätäkseen kaikkien on mentävä kehityksessä eteenpäin. Asiakaskeskusteluissa taloudellisten näkymien (sekä budjettien) parantuminen antaa enemmän liikkumavaraa toteuttaa uutta, jolloin päästään toteuttamaan keskeneräisiä sekä kokonaan uusia digitaalisia kehityshankkeita. 

Syksyn aikana olemme päässeet keskustelemaan runsaasti uusien mahdollisten asiakkaiden kanssa. Ideoita yrityksillä on paljon ja on mielenkiintoista sparrailla niitä omaan laajaan kokemukseemme pohjautuen. Käydyissä keskusteluissa erityisesti pienet ja ketterät yritykset ovat tunnistaneet uusia mahdollisuuksia sekä uskaltautuneet lähtemään ajoissa liikkeelle. Investointikyvykkyys voi olla heillä hidastava tekijä, mutta investointihalukkuus ja kyky nähdä uusien ratkaisujen tuoma liiketoiminta ajaa tällaisia yrityksiä voimakkaasti eteenpäin. Näiden yritysten joukosta todennäköisesti nousee uusia tulevaisuuden menestyjiä. 

Riippumatta yrityksen kokoluokasta, uutta budjettia tarkasteltaessa on hyvä tarkistaa ainakin seuraavat asiat: 

Liiketoiminnan näkymät 

  • Kuinka kysyntänäkymät ovat kehittyneet 
  • Mitä patoutunutta kysyntätarvetta on 
  • Mitä investointeja voimme tehdä saavuttaaksemme  etulyöntiaseman markkinoilla  

Tarkista konkreettiset aiemmat kehitystarpeet  

  • Päivitä aiemmat näkymät muutoksien osalta 
  • Pohdi kuinka AI voi kehittää toteuttamista, ohjaamista ja seurantaa 
  • Mieti skenaariota uusille mustille joutsenille 

Tee selkeä päätös digitaalisten projektien eteenpäin viemisestä 

Mieti kriteerit joilla lykätyt päätökset voidaan arivoida uudestaan 

Aseta uusille projekteille selkeät tavoitteet sekä varmista resurssit 

  • Määrittele projektien taloudelliset tavoitteet ja varmista yrityksen menestyminen 

  

Yrityksellä itsellään on varmasti erinomainen tieto omista näkymistään. Uusia kehitysprojekteja pohtiessa kannattaa omia näkemyksiä haastaa ja sparrailla mahdollisuuksista luotettavan kumppanin kanssa. Mitä ajatuksia sinulla on ensi vuodelle? Kuinka AtoZ voisi auttaa sinua kehittämään parempaa liiketoimintaa ja parempia digitaalisia ratkaisuja?