Skip to content

Perinteiset toimialat tekoälyn murroksessa

Tekoäly on noussut viimeisen kahden vuoden aikana hypekäyrässä korkeammalle kuin mikään edellisvuosien teknomuotipöhinätermi. Teknopöhinä ylitti tällä kertaa rajan, joka alkoi kiinnostamaan kaikkia, toimialasta riippumatta. Ei taida enää olla yritystä, jossa ei olisi hetkeäkään mietitty, miten tekoäly tulee muuttamaan heidän toimintaansa tulevaisuudessa. Ainakaan toivottavasti.  
 
AtoZ on omalta osaltaan ollut herättelemässä yrityksiä tekoälyn tuomaan murrokseen. Olemme viimeisen vuoden aikana olleet kysytty puhuja aiheesta ja olemme esiintyneet lukuisissa tekoälyyn keskittyvissä tapahtumissa aiheen ympäriltä. Kysyntää en ihmettele yhtään. Puhujana meillä on poikkeuksellisen vahva uskottavuus. Olemmehan jopa osakkaana yrityksessä, joka tekoälyn avulla muokkaa hyvin perinteisen toimialan, kirjakustannusalan toimintaa. Koska kaikki seuraajamme eivät ole näihin tapahtumiin päässeet kuulemaan sanomaamme, halusimme tarjoilla nämä keskeiset opit myös blogimuodossa kaikille. 

---------------------------------------------- 

Tekoälyn murros koskee kaikkia 

Jos jostain syystä vielä ajattelit, että tekoälyn murros ei koske teitä, lopeta se heti. Murros koskee aivan kaikkia. Se millä tasolla murros koskettaa, onkin sitten toinen asia. Muutoksen merkittävyys voidaan jakaa karkeasti kolmeen tasoon; hallinnolliseen, paradigman muuttavaan ja eksistentiaaliseen muutokseen. Mihin kategoriaan mikäkin toimiala ja yritys tulisi asettaa, on varmasti veteen piirretty viiva emmekä muutoksen ollessa edelleen hyvin nopeaa pysty ennustamaan, mikä kaikki vielä muuttuu. Suuntaviivoja voidaan kuitenkin nähdä ja tarjota työkaluja tunnistamiseen. 
 
 A blue triangle with white text

AI-generated content may be incorrect.
Tekoälymurroksen tasot 
 
Hallinnollinen muutos 
Muutoksen alimmalla tasolla on hallinnollinen muutos. On päivän selvää, että tekoäly ei tule korvaamaan kaikkia työtehtäviä, mutta kaikilta toimialoilta löytyy tehtäviä tekoälyn tehostettavaksi. Jos teet tänä päivänä pienremontteja 30 vuotta vanhoihin omakotitaloihin, niin varmasti työllistät sillä itsesi vielä 30 vuoden päästäkin. Jos sinulla taas on rakennusalan yritys, joka työllistää joitakin kymmeniä näitä remontteja tekeviä henkilöitä, alkaa tekoäly tehostaa jo hallinnollisia toimintoja. Tällainen yritys alkaa tarvita ympärilleen hallinnollisina rooleina yritystoiminnan perusfunktiot kuten myynti, markkinointi, HR, taloushallinto jne. Kaikissa näissä on merkittävä määrä toimintoja, joita tekoäly voi tehostaa. On hyvin todennäköistä, että rooleja tullaan tehostamisen vaikutuksesta yhdistämään. On siten myös helppoa ennustaa, että jatkossa yritysten hallinnolliset rekrytointitarpeet tulevat fokusoitumaan ennemmin yritystoiminnan moniosaajiin kuin spesialisteihin. Yritystoiminnan AI-savvy hallinnollinen moniottelija pystyy tulevaisuudessa tekoälyavusteisesti nykyisen spesialistin tasoon. 

Hallinnollinen muutos ei toki tarkoita vain hallinnollisia henkilöitä. Vaikka pöhinän keskellä eniten onkin keskusteltu nimenomaan tietotyön muutoksesta, oikeasti tekoälymurroksesta eniten innoissaan ovat käytännön työn tekijät. Hallinnollisia velvoitteita on nykyisin lähes kaikilla rooleilla ja ne vievät ison osan työajasta, joka on pois itse arvontuotannosta. Asun itse vuonna -58 rakennetussa rintamamiestyyppisessä talossa. Taloomme tehtiin käyttövesiputkiremontti loppuvuodesta ja työtä tehnyt putkiasentaja tuskaili tosi kovasti kaikenlaisen raportoinnin kanssa, jota työssään tulee tehdä. Pelkän laskun tekeminen työstä oli vienyt useita tunteja, kun piti käydä läpi osa kerrallaan minkälaisia putken pätkiä, kiinnikkeitä ja muttereita oli mennyt minkäkin verran. Ajatelkaapas jos putkimiehellä olisi ollut työtä tehdessään päässään Go Pro-kamera ja apuna kuvantunnistamiseen pohjautuva järjestelmä, joka olisi osannut muodostaa käytettyjen osien raportin työvaiheiden kuvamateriaalin perusteella? Samaa kuvamateriaalia hyödyntäen olisi voitu tehdä myös vaikka putkitöiden viranomaisraportointeja varten ehdotus, jonka putkiasentaja sitten hyväksyy tai muokkaa valmiiksi. Kuvaamaani järjestelmää ei vielä ole tietääkseni kehitetty, mutta tekniset valmiudet sille ovat jo olemassa (vink vink isot LVI-yritykset, tiedän firman joka voisi olla tätä tekemässä). Näin myös putkiasentajan työ tulee muuttumaan. 

Paradigman muutos 
Tekoälymurroksen intensiteetin keskitasolla on koko toimialalla tapahtuva paradigman muutos. Tälläkään tasolla itse asiakasarvon syntyminen ei jatkossakaan ole tekoälyn luomaa, mutta tekoäly merkittävissä määrin muokkaa arvotuotannon mahdollistavia toimintoja poistaen arvotuotantoa nykyisin tukevia ihmistyörooleja. Erinomaisena esimerkkinä tästä tasosta toimii kirjakustannusala, jonka tekoälydigitalisaatiossa AtoZ on vahvasti mukana Publishertools Oy:n kautta.  
 
Kustannusalalla asiakasarvon luo puhtaasti kirjailija, jonka luova työ on kaiken arvotuotannon keskiössä. Tätä tukee kirjailijan lähimpänä työparina kustannustoimittaja, joka toimii ikään kuin kirjan tuotantoprosessin projektipäällikkönä. Kustannustoimittaja tukee kirjailijaa luovassa prosessissaan, pitää huolen aikatauluista, organisoi taiton, järjestää kansitaiteen, painon, metatietojen ja thema-koodien luonnin digitaaliseen myyntiin, huolehtii saavutettavuus asiat, järjestää äänikirjatuotannon jne jne.. Monet näistä kirjatuotannon työvaiheista ovat ulkoistettu alihankkijoille tai jos kustantamolla volyymiä riittää, on niille omat dedikoidut työroolinsa. Kaikki nämä vaiheet tuovat kustantamolle kuluja, jotka ovat pois kirjamyynnin katteista.  
 
Jokainen työkokonaisuuksista voidaan pilkkoa omiin työvaiheisiinsa. Esimerkisi osana kirjan taittoprosessia laaditaan usein erityisesti tietokirjoihin kirjan loppuun sijoitettava henkilö- ja asiahakemisto.  Ulkoistettuna työnä hakemiston luominen maksaa kustantamolle vähintään satoja euroja per kirja. Tekoälyn avulla voidaan taas automatisoida pdf-muotoisesta kirjaoriginaalista henkilö- ja asiahakemiston luominen, jolloin kustannustoimittaja voi tehdä itse työn hiirtä klikkailemalla. Äänikirjatuotannossa taas ääninäyttelijälle tulee luoda oma lukijan versio, jossa on lukuohjeet kirjassa oleviin vierasperäisiin sanoihin. Lukuohjeiden tuotanto on kustantamolle kallis työvaihe, jonka tekoäly voi nyt korvata. Tekoäly tunnistaa kirjaoriginaalista vierasperäiset sanat ja kielen sekä luo sanoille ääntämisohjeet. Käyttöliittymältä voi vielä lukija nappia painamalla kuunnella tarkan ääntämistavan valikoidulle sanalle.  
 
Kirja-alan muutos ei jää tähän. Äänikirjamarkkina on lukuaikapalveluiden myötä vallannut alaa niin, että digitaalisten julkaisuiden liikevaihto ylitti Suomessa viime vuonna ensimmäistä kertaa painetun kirjan liikevaihdon. Monet valitsevat jo kuuntelemansa kirjat ääninäyttelijän perusteella itse kirjailijan sijaan. Esimerkiksi Ruotsissa ensimmäiset ääninäyttelijät ovat jo alkaneet lisensoimaan omaa ääntään. Kirjojen lukijana onkin tekoäly, mutta kuulija kuulee oman suosikkilukijansa äänen rojaltien mennessä suosikkiäänensä oikeuksien haltijalle. 
 
Eksistentiaalinen muutos 

Eksistentiaalisen muutoksen toimialoilla koko toimialan arvotuotanto tulee muuttumaan eliminoiden arvotuotannosta ihmisen osuuden. Näillä aloilla asiakasarvon luo jatkossa tekoälypohjainen järjestelmä. On aika helppoa ennustaa, että kielitoimistot ja simultaanitulkkausta tekevät toimialat tulevat häviämään tai ne joutuvat ainakin alaskaalaamaan toimintaansa radikaalisti. Tekoäly pystyy jo nyt hyvin pienellä viiveellä ja suurella tarkkuudella tekemään simultaanitulkkausta. Teknologian kehittyessä viiveajat vain pienenevät ja tarkkuus paranee. Taksipalveluissa taas asiakasarvo syntyy ihmisen ja koneen yhdistelmästä. Kuljettaja vie matkustajan kulkuvälineellä paikasta A paikkaan B. On helppoa ennustaa taksiyhtiöiden muuttuvan teknologia-alustayhtiöiksi, jossa autonomisesti liikkuvat koneet hoitavat kuljettamisen ja tilaukset toteutetaan Über-tyyppisiltä alustoilta. Jos nyt tekisin uravalintoja tulevaisuuttani ajatellen, harkitsisin kahdesti, kouluttautuisinko esimerkiksi logistiikka-alalle perustason tehtäviin, asiakaspalveluun tai tulkiksi.  

 

Miten muutos tulee ja miten varautua? 

Kaiken liiketoiminnan keskiössä on arvontuotanto asiakkaalle. Tämän vuoksi oman paikan määrittäminen muutoksen tasoissa kannattaa toteuttaa asiakasarvoanalyysin kautta.  

  • Mistä toimialallasi asiakasarvo syntyy?  
  • Mitkä prosessit tukevat asiakasarvon syntymistä?  
  • Millaisiin työvaiheisiin prosessit voidaan pilkkoa?  
  • Mitkä niistä voitaisiin automatisoida tekoälyn avulla nyt?  
  • Entä mitkä 5 tai 10 vuoden päästä?  
  • Miten työroolit tulisi uudelleen järjestellä suhteessa muuttuvaan tilanteeseen?  

Analyysin pohjalta kannattaa viimeistään nyt rakentaa oma tekoälystrategia, joka toimii pohjana liiketoiminta- ja muutos-strategian muotoilussa. Osana muuttuvaa maailmaa organisaatioiden tulee voida uudelleen fokusoitua ja uudelleen organisoitua sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.  
 
Mietityttääkö tekoäly vielä? Jos haluat keskustella yrityksenne paikasta tekoälymurroksessa tai oma mielikuvitus tai teknologinen ymmärrys ei riitä käsittämään tekoälyn mahdollisuuksia, ole rohkeasti yhteydessä! Asiantuntijamme auttavat alkuun ja taluttavat muutoksen läpi kädestä pitäen.