Skip to content
🇺🇦 Auta ukrainalaisia tekemällä lahjoitus UNICEFin tai Suomen Punaisen Ristin kautta. 🇺🇦

Pintaa syvemmälle: webbisivut ja brändityö

Meillä on uudet webbisivut! Jee! Mutta miksi niitä(kin) hehkutetaan niin paljon? Nehän ovat vain webbisivut… No webbisivut eivät ikinä ole vain webbisivut, vaan meidän käyntikorttimme ja kurkkaus kaikille AtoZin syövereihin – edes pintaraapaisuna. 

Se miksi erityisesti nyt uusia webbisivujamme kannattaa hehkuttaa on, miten ne tehtiin ja miten sisältö saatiin aikaiseksi. Se on hieno esimerkki, kuinka meillä kaikki ovat aidosti tasa-arvoisia työyhteisön jäseniä, pääsevät vaikuttamaan ja millaisista lähtökohdista meillä aina toimitaan. 

Lähdetään liikkeelle syksystä. Meille oli päätetty valita toimitusjohtaja viemään yritystämme seuraavalle tasolle. Hänet valittiin demokraattisesti – jokaisella #AtoZtyypillä oli ääni annettavaksi. Tämäkin oli hieno esimerkki tasa-arvoisesta ja tiimiohjautuvasta toimintatavastamme. Prosessi toi kuitenkin tarpeen viedä myös AtoZin lähtökohtien ja yrityskuvan määrittelyä syvemmälle: millainen yritys me olemme? Nuorena kasvuyrityksenä yrityskuva on tiukasti työyhteisömme jäsenissä ja perustajissamme läsnä, mutta halusimme tätäkin asiaa alkaa viedä pidemmälle, kaivaa, pohtia ja lopulta saattaa ajatuksista sanoiksi. 3,5-vuotias AtoZ on hyvässä kasvuiässä ja kehitymme, mutta tämänhetkinen tila oli hyvä avata sanoiksi. 

Kävimme muutaman tahon kanssa keskusteluja brändityön tekemisestä. Päädyimme välillä suorastaan kiistelemään, voiko brändityötä tehdä koko yrityksen voimin. Monen ulkopuolisen toimijan mielestä oli mahdoton ajatus määritellä esimerkiksi yrityksen arvot työntekijöiden kanssa. Nehän pitäisi yrityksen johdon määritellä, ja työntekijöille jalkauttamiseen oli hienoja malleja. Tämä tapa ei kuitenkaan istu meille ollenkaan. Halusimme ehdottomasti tehdä kaikki yhdessä! Kaikilla tiimiläisillämme piti olla halutessaan mahdollisuus osallistua. Onneksi Anne-Maj Linna oli rohkea ja lähti fasilitoimaan työpajoja aiheen ympärillä, missä nimenomaan oli ideana, että kaikki saavat osallistua. Työpajojen fasilitointia ei myöskään helpottanut nykyinen aika, jossa osa porukasta oli mukana etänä ja vain aika harva paikan päällä. Kuitenkin todella moni #AtoZtyyppi työpajoihin lopulta osallistui! Kiitos siitä! Meillä on ihana työyhteisö! 

Työpajat olivat huikea suksee! Emme olisi pienellä erikseen määritellyllä ”johtoporukalla” (eihän meillä ole mitään johtoporukkaa) saaneet ikinä noin hyviä sloganeita, arvotyötä tai AtoZin kuvausta aikaiseksi. Myös ymmärrys asiakkaistamme ja liiketoiminnastamme kasvoi. Nyt asiat nousivat meistä #AtoZtyypeistä itsestämme. Ja mikä parasta – koska nämä kaikki on jo meissä valmiiksi, ei tarvitse miettiä mitään jalkauttamisprosesseja, jotka saattavat tuottaa merkityksetöntä ja päälleliimattua corporate bullshittia. Kuinka moni teistä lukijoista esimerkiksi arvostaa tai edes tietää yrityksenne arvoja? Saimme vain kirjata ylös, mikä meissä oli jo lähtökohtaisesti olemassa. Saimme työpajoista loppusilausta vaille olevan brändikäsikirjan, josta oli helppo ammentaa sisältöä myös webbisivuillemme ja muuhun käyttöön. Minulla menee kylmät väreet vieläkin – niin hieno juttu tämä oli olla itsekin brändityössä mukana. Me olemme AtoZ.